帰国生入試をお考えの方へ

語学力を伸ばす取り組み

英語の取り出し授業

中等部1年生から高等部2年生まで、帰国生入試入学者(英語選択)や、CEFR上位級取得者(帰国生・一般生問わず)を対象とした取り出し授業を実施しています。Foreign Language Teacher(FLT)による少人数制の授業で、全日本高校模擬国連大会などの外部コンテストへの参加や、海外大学進学を視野に入れた授業内容です。取り出し授業への参加の意思は毎年確認します。原則として、年度途中での移動はできません。

※横スクロールできます。

取り出し授業の
時間数
対象(該当学年に上がる前に以下の条件を満たしていることが条件)
帰国生入試入学者
(英語受験・英語資格利用)
CEFR B1レベル程度
(帰国生・一般生問わず)
CEFR B2レベル程度
(帰国生・一般生問わず)
中1 週6時間
(うち1時間は日本人の英語教員による授業)

(入学前の3月インタビュー試験あり)
中2 週5時間
(インタビュー試験あり)
中3 週3時間
(インタビュー試験あり)
高1 週3時間
(インタビュー試験あり)
高2 週3時間
(インタビュー試験あり)
※他教科の成績基準もあり

CEFR B1レベルの目安・・・・英検2級、TOEFL Primary Step2 226点、TOEFL Junior 750点、TOEFL iBT 42点 程度
CEFR B2レベルの目安・・・・英検準1級、TOEFL Junior 800点、TOEFL iBT 72点 程度

Junior High as of 2021-2022 school year:

In the junior high school program, we focused on building students’ critical thinking skills through an equal emphasis on the four skills of reading, writing, listening, and speaking.

We started the year with novel study to help nurture empathy by reading books about characters that the students can relate to and characters that live differently than the students.

From September, we moved on to the 4 skills textbooks that are often used in universities to build on the topics they learned studying abroad. The books use an interdisciplinary approach so students are learning science, psychology, and sociology among other subjects.

Hand-in-hand with critical thinking was the teaching of 21st-century digital skills. Students this year did more than give slideshow presentations, they used a wide variety of digital tools from mind-mapping to graphic design to making videos.

Jason May
Junior High School English Department Foreign Language Teacher Head

Senior High as of 2021-2022 school year:

This was a two-year curriculum designed to build on an already established understanding of the English skills from junior high school and further develop an interest in using English in an academic setting.

The curriculum began from the senior high first year with a focus on learning and understanding English through fictional novels. Students learn to identify and discuss important aspects of the texts and their relation to the world we live in today as well as learning the various literary elements introduced in the novels. At the end of the second term, students had gained the ability to write and publish their own short novels.

As a second-year student, the focus moved from literary aspects and elements to more of an academic reading and writing program. The writing strategies that were taught were similar to writing strategies used in universities. The goal for students by the end of the second term was to feel confident in writing a research paper that is on par with most university expectations.

In addition, classes are often student-led providing them with the opportunity to get the most out of their lessons. We are not only building responsible students but also responsible young adults.

Darin Harrell
Senior High School English Department Foreign Language Teacher

帰国生の声 〜取り出し授業について〜

All of the topics we’ve studied have been interesting, engaging, and thought-provoking. 

In the advanced class, we learned many things. We studied computer coding with Robotify where we learned different programming languages. We read two English books. We read a graphic novel called “Awkward” and learned about character traits and made our own comics. We also read a book called “Fish in a Tree”. We studied many different topics, like natural disasters, jobs, the future, and school. We studied food from other countries as well, and we cooked that! We made presentations, blogs, and posters by ourselves. We started with Model UN. In Model UN, we searched about many countries and made speeches. 

中等部2年生 S.Iさん・Y.Sさん・R.Iさん

ICS(International Communication Space)での学び

Foreign Language Teacher(FLT)による、よりアカデミックに深化したプログラムが2022年度より運営されています。参加費はすべて無料です。

  1. ホームステイプログラム
    ・・・ホームステイに参加する生徒が必要な表現を学ぶ活動
  2. 外部試験プログラム
    ・・・外部資格試験のライティングやスピーキングの練習
  3. リーディングプログラム
    ・・・読んだ内容を正しくとらえられているかをFLTと確認
  4. プレゼンテーションプログラム
    ・・・プレゼンテーションの基本スキルを学びながら、英語で発表をすることを学ぶ活動
  5. ディスカッションプログラム
    ・・・SDGsをはじめ、様々な社会問題の解決策を考えていく活動。模擬国連の練習も行う
  6. プライベートレッスン
    ・・・FLTやJETと日常会話や趣味の話など自由に話すレッスン(要事前予約)
  7. DCG Academy
    ・・・JET が英語で数学や理科のアクティビティを行う活動

模擬国連の取り組み

模擬国連とは、一国の大使になりきり、提示された議題に関して自国の立場から世界に政策を提言し、さまざまな国と協力して決議案を作っていく活動です。近年世界の問題に関心のある中高生の間でますます人気となっています。本校では模擬国連同好会のメンバーを中心に、中等部1年生より国内のさまざまな模擬国連に参加をしています。模擬国連に参加することで、世界に存在する多くの課題やSDGsについて考える機会をもつことができます。

LINKおすすめコンテンツ